De la rabla, la masina istorica. 75 de Dacii, salvate de drumul la REMAT si pregatite de parada

FOTO la rezolutii mari pentru articole

Tot mai multi romani restaureaza batrana Dacie a familiei in loc sa o duca la fiare vechi. Anul trecut, 75 de automobile istorice din aceasta marca au primit atestatul de vehicul istoric si au intrat in familia Retromobil Club Romania. Proprietarii lor au ales sa le curete de rugina si sa le restaureze, in loc sa le dea la REMAT. Odata cu aceste masini, ei au salvat si o parte din istoria auto romaneasca.

Cele mai multe Dacii intrate in club, 55 la numar, sunt modelul 1300. Urmeaza ca popularitate Dacia 1100 cu 15 exemplare, Dacia 1310 cu patru si o Dacia 2000. Campioane la atestari sunt Bucurestiul si judetele Prahova, Satu Mare, Mures, Suceava si Brasov.

In anul 2014, in sectia Dacia Clasic a Retromobil Club Romania au intrat 75 de noi automobile, aproape de doua ori mai multe decat in 2013, cand in familie au fost primite 39 de masini. Atestarea ca vehicul istoric presupune ca automobilul sa fie in stare buna si fara modificari, cu exceptia consumabilelor.

grafic

Una dintre masinile care au primit anul trecut recunoasterea ca vehicul istoric este o „sutica” din 1968, an in care primele 2.030 de masini Dacia 1100 au iesit pe portile Uzinei de Automobile Pitesti. Masina are culoarea gri si este inmatriculata in Bucuresti. Tot in 2014 a intrat in sectia Dacia Clasic a Retromobil Club Romania si o Dacia 1300 din 1969, primul an in care acest model a fost produs in tara noastra, in doar 293 de exemplare.

Ne bucuram ca, de la an la an, creste interesul pentru automobilul national, dar si dorinta posesorilor de a acorda o a doua sansa acestor masini, lasandu-le in mana unor soferi mai tineri”, spune Ovidiu Magureanu, presedintele sectiei Dacia Clasic a Retromobil Club Romania.

Este interesant ca exista interes si in randul celor care, practic, nu au apucat sa copilareasca in acest automobil, ci pur si simplu il iubesc pentru ceea ce este. Suntem siguri ca istoria va fi dusa mai departe si ca aceste autoturisme nu vor fi uitate”.

porto

Ce masini romanesti pot fi astestate ca vehicul istoric

In Retromobil Club Romania pot intra toate automobilele mai vechi de 30 de ani, care nu mai sunt acum in fabricatie. Sectia Dacia Clasic poate primi, asadar, modele precum Dacia 1100, Dacia 1300, Dacia 1310 si Dacia 2000.

In octombrie 2014, legislatia care prevede atestarea automobilelor ca vehicul istoric a suferit o schimbare importanta, care va ajuta la conservarea masinilor romanesti. Concret, s-a schimbat definitia termenului “vehicul istoric”, astfel ca acum pot fi atestate masinile mai vechi de 30 de ani care nu se afla in productie, chiar daca nu au trecut 30 de ani de la sistarea fabricarii lor, asa cum prevedea anterior legea.

Schimbarea este conforma cu recomandarile Parlamentului European. De altfel, Romania devine primul stat care preia noua definitie a vehiculelor istorice.

Datorita aces犀利士
tei modificari legislative, vor putea fi salvate automobile care au facut istorie in Romania, precum Dacia 1310 seria a doua. Conditia este ca masina pentru care se solicita atestarea sa fie mai veche de 30 de ani, asadar sa fie produsa pana 1985.

Odata cu modificarea definitiei de vehicul istoric, vor putea fi salvate si alte modele care deocamdata prezinta un interes mai redus fata de clasicele 1100 si 1300. Vorbim aici de Dacia 1310, 1410 Sport. Lor li se adauga alte autoturisme produse in Romania, tratate pana acum cu ceva mai multa reticenta din punct de vedere al potentialului colectibil, ca de exemplu intreaga gama ARO si autoturismele OLTCIT”, spune presedintele sectiei Dacia Clasic.

De asemenea, trebuie sa nu uitam ca inca mai exista modele care peste 10-20 de ani vor deveni mult mai rare decat Dacia 1300, si anume Dacia 500 “Lastun”, Dacia 1320, 1325 “Liberta” si, desigur, Dacia Nova, prima Dacie de conceptie romaneasca”, adauga Ovidiu Magureanu.

Acestea sunt cateva dintre masinile proaspat intrate in sectia Dacia Clasic a Retromobil Club Romania:

colaj

Pentru 2015, daciotii pregatesc o excursie pe patru roti pana la Cracovia

Anul care tocmai s-a incheiat a fost cel mai bun de pana acum pentru sectia Dacia Clasic judecand atat dupa numarul masinilor atestate, cat si dupa prezenta la evenimente.

Cel mai important moment al anului a fost Intalnirea Nationala Dacia Clasic 2014, desfasurata in luna mai in centrul tarii, la Brasov, unde au venit 70 de posesori de automobile istorice si mii de vizitatori.

Daciile au participat si la evenimente precum Fabricat in Romania, Retro Parada Primaverii sau Retro Parada Toamnei, desfasurate in toata tara, din Satu Mare si pana in Bucuresti, si de la Timisoara pana la Constanta.

2015 va fi, de asemenea, un an plin pentru posesorii de la masini istorice romanesti, care vor participa la intalniri si parade auto dupa incalzirea vremii.

Ca noutate, in acest an membrii clubului planuiesc o excursie cu Daciile pana la Cracovia, in Polonia. Pe o strada din acest oras locuiesc mai multi polonezi fani ai masinilor romanesti. Au restaurat Dacii 1300 si chiar au invatat cateva cuvinte in limba romana. Membrii clubului “Drum Bun” din Polonia le-au facut deja o vizita daciotilor din Satu Mare.