45 de ani de Dacia 1300. Ultimul tren pentru salvarea masinilor vechi romanesti
Dacia 1300 aniverseaza, anul acesta, 45 de ani de cand primele masini de acest tip au iesit, in 1969, pe poarta U.A.P. – Uzina de Automobile Pitesti. Evenimentul va fi sarbatorit la expozitia “Fabricat in Romania“, organizata sambata, 23 august, de Retromobil Club Romania in Bucuresti, Cluj Napoca, Baia Mare si Suceava.
Dacia 1300, un automobil modern pentru Europa acelor vremuri, construit sub licenta Renault, a devenit un simbol al Romaniei. Modelul 1300, o berlina cu 4 usi si tractiune pe puntea fata, are un motor de 1.289 cmc ce dezvolta 54 CP. Cinci pasageri pot calatori confortabil la bordul Dacia 1300, care poate atinge o viteza maxima de 140 km/h.
Automobilul masoara 4.340 mm lungime, 1626 mm latime, 1341 mm inaltime, garda la sol minima fiind de 170 mm. Greutatea proprie este de 880 kg, iar cea total maxim autorizata este de 1280 kg. Extrem de economic, cu un consum extraurban de 7 l/100 km si intretinere simpla si necostisitoare, automobilul a dominat soselele romanesti pana la mijlocul anilor ’90.
Prezentat in premiera simultan la Paris (Renault 12 – Salonul Auto) si Bucuresti (Dacia 1300 – Targul EREN deschis in 2 octombrie 1969 la Romexpo), automobilul a circulat pe intregul glob. Testele pentru ambele variante au fost efectuate in 1969 in Romania, pe drumurile din vecinatatea manastirii Putna, si au durat aproape trei luni.
Dacia 1300 s-a fabricat din 1969 si pana in anul 1981. Productia a fost constant crescatoare: 293 de bucati in 1969, 4.128 in 1970, 9500 in 1971, 27.985 in 1972, 45.079 in 1973, 51.626 in 1974, 54.344 in 1975, 60.338 in 1976, 67.155 in 1977, 71.453 in 1978, 66.591 in 1979, 78.576 in 1980 si 79.804 in 1981 (ultimul an include si varianta 1310).
Dacia 1300, exportata din China pana in Egipt
Incepand din semestrul al doilea al anului 1971, Dacia 1300 a fost livrata si la export, prin firma Auto Dacia, printre clienti numarandu-se tari precum Cehoslovacia, Grecia, Finlanda, Polonia, R.F.G, R.D.G, China, Kuweit, Algeria, Egipt, Canada si Ungaria. Pe 2 decembrie 1971 a fost realizat al 50.000 lea autoturism Dacia (sunt cumulate modelele 1100 si 1300).
In 1973 a fost lansata varianta Break, iar in 1975 varianta Pick-up. Pentru exportul pe anumite piete, din ratiuni de marketing, marca Dacia a fost inlocuita cu denumiri precum Delta, Galidi si Familia. A existat si un model cu dotari speciale, 1301, (jante, tapiterie, consola, radio, antena, etc.), fabricat in serie scurta, destinat oficialilor de rang inalt ai statului si membrilor nomenclaturii.
Ultimul tren pentru salvarea Daciilor 1300
Din 2011, masinile de acest tip, aflate in buna stare estetica si originale, pot fi atestate ca vehicul istoric. La ora actuala, 90 de exemplare Dacia 1300 sunt atestate ca vehicul istoric. Retromobil Club Romania le ofera consultanta tuturor fanilor Dacia 1300 prin sectia DACIA Clasic (www.daciaclasic.ro), care organizeaza anual “Intalnirea Nationala DACIA Clasic”, eveniment care atrage un numar tot mai mare de participanti si spectatori.