Istoric

dacia-LOGODacia a luat nastere in 1966 la Colibasi (astazi Mioveni), judetul Arges, avand la baza un acord intre autoritatile romane si producatorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia.

Constructia Uzinei de Autoturisme Mioveni a inceput in 1966 si s-a incheiat intr-un timp record, de doar un an si jumatate. Pe 1 iulie 1968, incep testele la cele 217 statii de lucru din uzina, iar pe 3 august 1968 se testeaza primul motopropulsor.

Cautarea unei licente

Pentru a reduce timpul intre proiectare si lansarea in productia de serie a unui autoturism, autoritatile romane au considerat necesara producerea unui autoturism sub licentă obtinută de la un producător strain. Se dorea o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsă intre 1.000 si 1.300 cm3.

d1100La licitatie au participat producatorii de automobile: Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin cu modelele: Renault 10, Peugeot 204, Fiat 1100D, Alfa Romeo  1300, Austin Mini Morris, insa, dupa vizita istorica din 1966 a presedintelui francez Charles de Gaulle in Romania, s-a luat decizia la nivel de partid ca in uzina Dacia sa se produca autoturisme sub licenta Renault.

Modelul tinta a fost Renault 12 dar, din cauza unor motive tehnice si economice, oferta companiei Renault pentru acest model a fost retrasa, modelul fiind inca in faza de teste, iar productia fiind programata sa inceapa in Franta in a doua jumătate a anului 1969.

Contractul a fost semnat in septembrie 1966 si, in aceste conditii, compania Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea mai devreme a unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productia de serie. La inceput a fost ales modelul Renault 16, dar in cele din urma s-a optat pentru asamblarea Renault 8, Dacia 1100.

 

Dacia 1100 (1968-1971)

Pe 20 august 1968 se incepe productia modelului Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8. Aceasta era o berlina cu tractiune si motor pe spate. Primul automobil iesit pe poarta fabricii a fost facut cadou presedintelui Republicii Socialiste Romania de atunci, Nicolae Ceausescu. Conform contractului, Renault furniza toate partile componente ale modelului, urmand ca cei de la Dacia sa le asambleze.

Din 1968 si pana in 1971, 37.546 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, in 1970 aparand o usoara modificare estetica la partea frontala, astfel in 1968, 2.030 exemplare, 1969, 12.375 exemplare, 1970, 12.122 si 1971, 11.019 exemplare.

1100s_2S-a mai produs, desi in numar limitat, (sub 100 de bucati) modelul Dacia 1100S, cu doua perechi de faruri si un motor mai puternic, destinate competitiilor si ministerului de interne. Putine au mai ramas in stare de functionare, dar pasionatii pastreaza exemplare demne de admirat.

Fata de Renault 8, Dacia 1100 nu prezenta modificari semnificative. O sigla cromată cu numele “Dacia 1100 – Uzina de Autoturisme Pitesti” era amplasata intre faruri ulterior in 1970 aceasta fiind inlocuita, intr-o prezentare similară originalului R8, cu o bagheta de inox peste care era amplasata emblema UAP. Paleta de culori nu a fost una foarte vasta, insa culorile cu siguranta sunt de neuitat: Rosu 28, Alb 40, Albastru 68, gri 83 si verde 57.

Interesant este faptul ca modelul Dacia 1100 a fost conceput, de fapt, special pentru raliuri, desi nu atingea o viteza mai mare de 132 km/h.

Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1108 cmc ce dezvolta 46 CP, cutie de viteze in 4 trepte si consumul de 7 litri la suta de kilometri.

Ampatamentul: 2 270 mm
Lungimea autoturismului: 3990 mm
Latimea autoturismului: 1 490 mm
Inaltimea autoturismului: 1 410 mm
Capacitatea rezervorului: 38 l
Puterea maxima /turatie: 46 CP / 4 600 rot/min
Carburator : SOLEX DITA-32.
Masa totala a autoturismului: 760 kg

Dacia 1300 (1969-1981)

Dupa Dacia 1100, s-a lansat mult asteptata Dacia 1300, un model sub licenta R12 care a intrat in productie in august 1969 (odata cu lansarea in Franta), fiind prezentată la saloanele auto de la Bucuresti si Paris. Cele doua, Dacia 1300 si Renault 12, erau de fapt la fel, diferenta fiind facuta de emblemele si inscriptionarile firmelor producatoare.

dacia1300Modelul 1300 era o berlina cu 4 usi si tractiune pe puntea fata, fiind unul dintre cele mai moderne automobile ale Europei anilor ’70, in ciuda liniei si a aspectului destul de simplu. Contractul de licenta semnat cu producătorul francez expira in 1978, dar cu toate acestea Dacia 1300 continua să fie produsă pană in 1981.

Ȋntre 1969 si 1981, Dacia dezvolta o intreaga gama de modele. Astfel, in 1969 sunt produse 293 de exemplare standard, plecandu-se de la modelele de baza Renault 12 L si TL Faza 1, in 1970, 4128 de exemplare in 2 versiuni si anume: Dacia 1300 Standard si 1300L (de la „lux”), in 1973 este lansata varianta Dacia 1300 Break, iar in 1974 1301LS („lux super”, destinata membrilor importanti ai PCR si folosita in coloanele oficiale ale PCR) productia continuand sa crească de la an la an.

Dacia 1301 Lux Super avea dotări ce nu se aflau pe modelele Standard si Lux cum ar fi: instalatie radio din fabrica, scaune fata suprainaltate, circuit de frană dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglinda interioara cu pozitie zi/noapte, parasolar pasager cu oglinda, torpedou iluminat, bricheta electrica, instalatie spalare parbriz electrica, fiind disponibila doar in varianta negru.

dacia_1301-2Datorita numarului mare de exemplare produse, Dacia 1300 devine un simbol la fel de puternic in Romania precum Trabantul pentru Germania de Est.

Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrica de 1,289 cmc ce dezvolta 54 CP si a fost montat in două variante: Tip 810-02 de productie frantuzeasca, pana la jumatatea anului 1972 si Tip 810-99 de productie romaneasca, de la jumatatea anului 1972 pana in 1981.

Carburatoarele, de asemenea, au fost monocorp Solex EISA 1,2 si 3 pana in 1972, iar din 1973 pana in 1981 monocorp Carfil (licenta Weber). Cutia de viteze era in 4 trepte si ea in 2 variante: productie Franta pana in anul 1974 si productie Romania din 1974. Viteza maxima este de 144 km/h si consumul de 7 litri la suta de kilometri.

O alta deosebire de dotare este amplasarea franei de mana la bord (model R16) la exemplarele produse din 1969 pana la jumatatea anului 1972, ulterior fiind mutata intre scaunele fata, aceasta mutare determinand inlaturarea cotierei si a cutiei de acte amplasate pana atunci in acest loc.

Paleta de culori a plecat de la culorile de baza aplicate si pe Dacia 1100 : Rosu 28, Alb 40, Albastru 68, Gri 83, Verde 57 si o culoare noua, Alb 13, paleta fiind apoi completata cu Rosu 25, Rosu 27, Verde 6016, Bleu 61, Galben 48, Portocaliu 313, Verde 56, Verde „ou de rata”, Negru 81.

Date generale
Ampatamentul: 2 440 mm
Lungimea: 4 345 mm
Latimea: 1 635 mm
Inaltimea: 1 435 mm
Capacitatea rezervorului: 42 l
Putere maxima/turatie: 60/54 CP/5250 rot/min
Carburator: Solex 32-EISA 1,2,3 si Carfil 32-IRM/IRMA
Masa totala a autoturismului: 900 kg

Dacia 2000

La sfarsitul anilor ’70 se dorea un automobil nou, superior modelului Dacia 1300 aflat deja in productie. Printr-un acord cu Renault se stabilise asimilarea modelelor Renault 18 si Renault 20, dar dupa finalizarea acordului de colaborare cu autoritatile franceze si pe fondul crizei petrolului nu s-a mai justificat scoaterea pe piata a unor modele mai mari si mai putin economice decat Dacia 1300. Cu toate acestea, s-a decis asamblarea in Romania a unui numar limitat de masini, sub forma de kit-uri complete trimise de producator – desi din cate se stie la noi doar scaunele si bateria erau montate, restul masinii venind direct asamblat din Franta. Astfel, exclusiv pentru elita comunista a vremii, pe langa cateva masini Renault 18 produse la noi a luat nastere si modelul Dacia 2000.

d2000_2Productia modelului nu s-a realizat la Mioveni ci la Centrul de Proiectare, Cercetare si Dezvoltare de la Stefanesti unde mai tarziu s-a fabricat si Dacia 1410 Sport. Desi s-au produs doar cateva zeci de automobile, acestea au avut o gama variata de echipari ce corespundeau direct modelelor Renault 20 TL (1.6 litri), TS (2 litri) si TX (2.2 litri).

Din dotarile standard amintim servofrana, directia asistata hidraulic, inchiderea centralizata, geamurile electrice si radio-casetofonul, precum si dotari legate de siguranta cum ar fi centuri de siguranta cu pretensionare pentru locurile din fata si din spate, caroserie cu deformare controlata si intrerupator general de curent care actioneaza automat deschiderea usilor in caz de impact. Pe masinile folosite de cuplul prezidential se regasesc in plus dotari precum aer conditionat, pilot automat cu comenzi pe volan, cutie automata.

Date generale
Ampatamentul 2 665 mm
Lungimea 4 520 mm
Latimea 1 736 mm
Inaltimea 1 452 mm
Capacitatea rezervorului 67 l
Capacitatea cilindrica 1647cm3 ; 1995cm3 ; 2165cm3
Putere maxima/turatie 96CP/5750RPM ; 110CP/5500RPM ; 115CP/5500RPM
Viteza maxima 165 km/h; 170 km/h; 177 km/h
Masa totala a autoturismului: 1290 kg
Cutie de viteze: Manuala 4 sau 5 trepte, Automata 3 trepte

Dacia 500 Lastun (1988 – 1991)

lastun _a_n_2Fabricata la Timisoara, Dacia 500 Lastun a fost gandita drept o masina pentru tineret: trebuia sa fie ieftina, sa aiba dimensiuni reduse si sa consume putin. Primele Dacia 500 Lastun au iesit de pe portile fostei uzine Tehnometal, devenita Intreprinderea de Autoturisme Timisoara, in ianuarie 1989.

Proiectat din start avand ca unic principiu calauzitor economia de materiale, modelul Lastun era un autoturism de clasa mica, cu 2 usi si hayon. Avea, initial, o caroserie integral din fibra de sticla si era propulsat de un motor de 499 cm3, in 2 cilindri, ce dezvolta 22,5 CP.

Lastunul a fost fabricat in trei serii: prima avea toate elementele caroseriei din fibra de sticla, grila frontala integrata in capota si stopuri mici, fara lumini de mers inapoi. A doua serie avea si elemente din tabla, pe langa cele din fibra de sticla, si avea si tapiserie la interior. Ultima serie avea toate elementele din tabla, stopuri mari, cu lumini de mers inapoi si de ceata, grila frontala separata de capota si chiar si stergator de luneta. Aceasta serie a fost produsa doar dupa 1989.

Desi, conform specificatiilor oficiale, consumul Lastunului ar fi trebuit sa fie de 3,3 litri la suta de kilometri, in realitate acesta era mult mai mare din cauza. Dupa Revolutia din 1989, posesorii de Lastun s-au grupat intr-o asociatie si au cerut sa fie despagubiti, pe fondul nemultumirii cauzate de defectiunile dese si de lipsa de piese de schimb.

lastun_articol_2In cele din urma, productia a fost sistata in 1991, iar in 1992 fabrica de la Timisoara a fost inchisa. In cei patru ani de productie au fost fabricate putin peste 6500 de exemplare ale Daciei 500 Lastun.

Date generale
Ampatamentul 1915 mm
Lungimea 2950 mm
Latimea 1410 mm
Inaltimea 1352 mm
Capacitatea rezervorului 22 l
Putere maxima/turatie: 22,5 CP / 5500 rot/min
Viteza maxima: 106 km/h
Viteza economica: 70 km/h
Carburator: 32IRMN monocorp inversat
Masa totala a autoturismului: 590 kg